De titel “Put Your Soul on Your Hand and Walk” is een uitspraak van Fatma ‘Fatem’ Hassona, een jonge, getalenteerde fotojournaliste uit Gaza-stad. Fatem is op 16 april 2025 in Gaza vermoord.
Ik draag één pot op aan Fatma Hassona als eerbetoon en uit respect en medeleven.
Put Your Soul on Your Hand and Walk is een documentaire gemaakt door de Iraanse filmregisseur Sepideh Farsi.
Als de Iraanse filmregisseur Sepideh Farsi in april 2024 naar de Gazastrook probeert te reizen, mag ze de grens niet over. Ze wil het leven onder Israëlisch beleg vastleggen, maar loopt vast. Totdat ze in contact komt met Fatima Hassouna.
Fatima ‘Fatma’ Hassouna, is een jonge, getalenteerde fotojournaliste uit Gaza-stad. Via videogesprekken bespreken de twee vrouwen het leven van de jonge fotografe: haar wonderlijke levenskracht, haar hoop, haar angsten en tranen. Vanuit Fatma’s woning ontvouwt zich een zeldzaam menselijk perspectief op een onmenselijk bestaan wanneer ze tegelijkertijd verslag doet van de bombardementen en verwoestingen.
Meer dan 200 dagen houden de vrouwen contact; totdat ook Fatma en haar familie door een Israëlische luchtaanval om het leven komen – één dag nadat de selectie van de film voor Cannes werd aangekondigd. Put Your Soul on Your Hand and Walk is een urgent en aangrijpend portret van een jonge vrouw die lacht, rouwt, liefheeft en blijft dromen te midden van oorlog.
De documentaire van Sepideh Farsi combineert een rauwe directheid met intieme gesprekken door het tonen van het dagelijks leven tijdens de genocide, vastgelegd via videogesprekken en Fatma’s imposante fotoverslagen. De moord op Fatma en haar familie op 16 april 2025 heeft de betekenis van de film voorgoed veranderd; haar stem en beelden vormen nu een krachtig eerbetoon aan alle levens onder vuur; een eerbetoon dat na de première in Cannes tot ver buiten de filmwereld nagalmt.
Bron: https://www.verkadefabriek.nl/agenda/put-your-soul-on-your-hand-and-walk-154906
3 potten – buiten gestookt in een papieroven
Papierstook – Saggarfired
Ø 12 cm x 15 cm hoog
Prijs op aanvraag
Raku
19 x 10 x 16 cm
Raku
17 cm hoog, 9 cm doorsnee
Raku
Raku is meer dan alleen een techniek, het is een filosofie. Kennis van de technieken is essentieel, maar het begrijpen van de essentie van raku stelt de pottenbakker in staat om deze extreem simpele, maar subtiele en complexe kunst te perfectioneren.
Raku (楽 焼, raku-yaki, “gebakken door de Raku-familie”) is een snelle baktechniek voor aardewerk, oorspronkelijk afkomstig uit Korea en ontwikkeld in Japan in de zestiende eeuw. Raku-stukken worden met de hand gemaakt – niet gedraaid – en zijn gemaakt van een vuurvaste klei die bestand is tegen grote thermische schokken. Met een rustieke en natuurlijke uitstraling zijn ze poreus, licht en kwetsbaar. Deze techniek maakt het mogelijk om unieke objecten te creëren met willekeurige resultaten die net zo uniek zijn als het natuurlijke landschap.
Raku is ontstaan uit de creatie van chawan (茶碗) kommen voor Chanoyu (茶の湯), de traditionele theeceremonie in Japan, in de tijd dat de fundamenten van de Weg van Thee die we vandaag de dag kennen, werden hervormd en gedefinieerd.
In de zestiende eeuw werd het Zenboeddhisme de dominante religie in Japan. De theemeester Sen Rikyu (1521-1591) probeerde een theekom te creëren in overeenstemming met de filosofische aspiraties van de theeceremonie, bekend als ‘wabi’. Hij schakelde de samenwerking in met Chojiro (1516-1592) – blijkbaar een fabrikant van bakstenen – die hij vroeg om een bescheiden, eenvoudige aardewerken kom te maken, die de natuur en haar onvolkomenheden opriep en de meer ‘perfecte’ geïmporteerde items verving, zoals de luxueuze en briljante celadon of tenmoku. Dit aardewerk voelde utilitair aan en absorbeerde minder warmte van de thee, waardoor een comfortabelere grip mogelijk was.
In 1582 formaliseerde Chojiro de stijl van Raku. Hij en zijn nakomelingen ontvangen een zegel van de Shogun, Taiko-Sama (Toyotomi Hideyoshi), met het woord Raku – het karakter dat vreugde, plezier en spiritueel genot oproept – waarmee hij zijn werk mag markeren. Zo begon de Raku-dynastie.
Raku
+/- 10 cm hoog, 10 cm doorsnee
Enschede
Welkom bij de herfstnieuwsbrief!
Beste kunstliefhebber,
Wat een inspirerende tijd! In november mag ik deelnemen aan Kunstmaand Ameland, waar het prachtige eiland vanuit een creatief perspectief is te beleven. Daarnaast zijn de laatste weken ingegaan van mijn expositie in Stadstheater De Bond in Oldenzaal, waar mijn keramische beelden van stoere meiden te bewonderen zijn. Ik nodig je van harte uit om te komen kijken. Hopelijk weet mijn werk je te raken – je bent van harte welkom!